Publicatiedatum 22-11-21

NIEUWE YAMAHA MT-10 2022

De koning van de MT-serie eist totaal respect, en het eerste dat je aandacht zal trekken is de compacte nieuwe koplampconstructie en de vernieuwde tank die de buitengewone mechanische schoonheid van de MT-10 benadrukken. En zodra je het diepe gebrul van het 998 cc CP4 motorblok uit de luchtinlaten hoort komen, weet je dat deze motorfiets de juiste keuze voor jou is.

Diep verborgen in het lichtgewicht Deltabox-chassis is het meest geavanceerde pakket elektronische rijhulpmiddelen, ontworpen om je de hoogste mate van bestuurbaarheid te bieden. Met instelbare hightech-systemen die de tractie, slides, wheelies, de motorremkracht en de rembediening regelen, gedraagt de MT-10 zich precies zoals jij dat wil.

 

4,2″ TFT scherm met selectie van rijmodus

Het nieuwe 4,2-inch kleuren TFT-display geeft een duidelijke overzicht van alle informatie die je nodig hebt voor een rit. Met de menuschakelaar rechts op het stuur kun je snel schakelen tussen verschillende schermen. De Mode/Select-schakelaar links op het stuur wijzigt de instellingen op de elektronische rijhulpmiddelen afzonderlijk. En met de YRC met 4 standen kun je alle instellingen in één keer wijzigen.

Brembo radiale hoofdcilinder

Met zijn van de R1 afgeleide systeem met dubbele zwevende schijven van 320 mm en radiaal gemonteerde remkleuwen met 4 zuigers, is de MT-10 uitgerust met het meest geavanceerde rempakket van iedere productie-Yamaha. Het nieuwe model profiteert van een Brembo radiale hoofdremcilinder vóór een nog nauwkeuriger gevoel en betere bestuubaarheid, en ultieme remprestaties.

Cruisecontrol

Ondanks de verbluffende presentaties van de MT-10 zijn er momenten waarop je wil relaxen en van het landschap wil genieten. Zodra je boven de 50 km/u rijdt, kun je eenvoudig de cruisecontrol activeren en genieten van de rit. Dit is ook een goede manier om ervoor te zorgen dat je je aan de snelheidslimieten houdt.

Snelheidsbegrenzen

Of je nu rijdt in slechte weersomstandigheden of op een uitdagende en bochtige weg, er zijn momenten waarom het een goed idee is om een maximumsnelheid in te stellen. De MT-10 heeft de technologie om je te helpen met zijn Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL). Kies een eenvoudig de gewenste topsnelheid, stel deze in via de Mode/Select-schakelaar en ontspan.

998 cc EU5 CP4 motorblok

Niets kan de spanning van de krachtigere EU5 CP4 998 cc motor van de MT-10 evenaren. Het ontwerp met crossplane-technologie zorgt voor een unieke ongelijkmatige onstekingsvolgorde die een sensationeel koppel levert voor opmerkelijke acceleratie – en de nieuwste motorfiets heeft een afgestemd inlaatsysteem met grotere inlaatkanalen en op de tank gemonteerde akoestisch verstekrrooster die een diep gebrul laten horen en een huiveringwekkende ervaring bieden als je de gashendel opendraait.

Nieuwste MT-evolutieontwerp

Met behoud an het rauwe en intimiderende karakter van elke Yamaha Hyper Naked, biedt de nieuwste MT-10 een compleet nieuwe look die zich richt op de mechanische schoonheid van de motorfiets doordat onnodige carrosserie-elementen zijn verwijderd. De compacte nieuwe ’twin-eye’ LED-koplampcnstuctie en de grote inlaatkanelen stralen een krachtige en dominante aanwezigheid uit – en de minimale overhang aan de voorkant consolideert het brute mechanische uiterlijk vna de motorfiets.

APSG-gasklep met selecteerbare PWR-modi

Yamaha’s geavanceerde APSG (Accelerator Position Sensor Grip) is het nieuwste ride-by-wire-systeem. Dit systeem biedt de meest efficiënte en natuurlijke aanvoeldende bediening van de gashendel voor de hoogste mate van controle. De gasrespons kan worden aangepast met het PWR-systeem, dat je een selectie van vier vermogensafgiftemodi biedt, van een zachte respons voor een nat wegdek tot agressief rijden op het circuit.

Titanium uitlaatsysteem

Zodra je op de startknop drukt, hoor en voel je het unieke geluid van de speciaal afgestelde titanium demper en downpipes. Het getunede inlaatsysteem in combinatie met de ongelijkmate ontstekingvolgorde van de crossplane-motor creëert een uniek en opwindend uitlaatgeluid dat klinkt als geen enkele andere motorfiets!

Quick Shift Systeem (QSS) voor op- en terugschakelen

Voor een nog snellere en efficiëntere acceleratie is de MT-10 standaard uitgerust met een Quick Shift Systeem (QSS). Met dit elektronische systeem kun je volgas zonder koppeling opschakelen. Ook kun je soepeler en gecontroleerder zonder koppeling terugschakelen en, in  combinatie met de A&S-koppeling, het chassis volledig stabiel houden bij het afremmen.

 

 

 

 

 

 

 

6-assige IMU met volledige suite voor rijhulpmiddelen

Verborgen in een kleine zwarte doos zit een 6-assigne IMU (Inertial Measurement Unit) die als een gyroscoop de versnelling vooruit en achteruit, omhoog en omlaag en naar links en recht meet. De ECU gebruikt deze gegevens vervolgens om het hightech-pakket aan rijhulpmiddelen te activeren, waaronder tractiecontrole, Slide Control (SCS) wheelie-controle (LIF), motorremkracht (EBM) en remcontrole (BC) die zorgen voor de ultieme instellingen tijdens elke rit.

Bridgestone S22 band

De MT-10 rijdt op de nieuwste Bridgestone Battlax Hypersport S22 banden, met een 120/70-ZR17 voorband en een 190/55-ZR17 achterband die toonaangevende tractie bieden voor uistekende prestaties. En samen met het volledige pakket elektronische rijhulpmiddelen, is dit Hyper Naked-vlaggenschip uitgerust om een ongelooflijk prestatieniveau te leveren.

 

90° wielventielen

Om het controleren en instellen van de bandenspanning gemakkelijker en handiger te maken, zijn de lichtgewicht 5-spaaks aluminium 17-inch wielen voorzien vna 90° ventielen. Dit gemakkelijk toegankelijke ontwerp is beter geschikt voor verschillende soorten luchtpompen.