Publicatiedatum 17-11-20

Yamaha kondigt niet-gehomologeerde R6 RACE voor circuit aan

Yamaha’s illustere reeks racemotoren heeft altijd succes gekend, van motorraces in de hoogste regionen zoals MotoGP en FIM Superbike wereldkampioenschap tot lagere competities en circuitdagen. De Yamaha R6, die voor het eerst op de markt kwam in 1999, is al sinds de introductie de favoriete Supersport-motorfiets en het model voor 2021 zal exclusief verkrijgbaar zijn als niet-gehomologeerde versie. Voor een ultieme circuitdagbeleving zal per januari 2021 bovendien een speciale R6 GYTR kit worden geïntroduceerd.

Racing geschiedenis

Al bij de tweede race van deze motorfiets werd de eerste overwinning behaald, toen Jamie Whitham in het FIM wereldkampioenschap Supersport 1999 een bezoek bracht aan Donington Park. Sindsdien heeft de Yamaha R6 Jörg Teuchert, Cal Crutchlow, Chaz Davies, Sam Lowes, Lucas Mahias, Sandro Cortese en Randy Krummenacher aan wereldtitels geholpen. Dit jaar is Andrea Locatelli aan dat rijtje toegevoegd na een recordseizoen met de R6, die zichzelf blijft bewijzen als de toonaangevende keuze in WorldSSP. De waardering van de R6 op het circuit wordt ook zeer erkend door liefhebbers van circuitdagen en nationale coureurs.

Yamaha R6 RACE

De gehomologeerde R6 zal vanaf volgend jaar niet meer leverbaar zin, omdat Yamaha zijn focus verlegt op het bieden van de ultieme circuitmotorfiets. De standaard R6 RACE is nu beschikbaar voor een prijs die meer bij motorraces past en is bedoeld voor deelnemers aan circuitdagen en coureurs die meedoen aan nationale supersportkampioenschappen. Klanten kunnen zelf beslissen hoe ze hun motorfiets willen personaliseren om hun ervaring op het circuit verder te verbeteren.

De R6 RACE wordt aangedreven door een lichtgewicht 599 cc vloeistofgekoelde DOHC-viercilindermotor met titanium kleppen. In het aluminium Deltabox-frame is jarenlange ervaring in Grand Prix-races toegepast. Het magnesium subframe verbetert de gewichtsbalans voor en achter, terwijl de hoogwaardige KYB-voorvork en KYB-achterschokdemper garant staan voor nauwkeurig rijgedrag en vlijmscherp bochtenwerk. Verder beschikt de motorfiets over traction control, D-mode en een ride-by-wire Yamaha Chip Controlled Throttle voor ultieme gasrespons.

De niet-gehomologeerde R6 RACE is vanaf januari 2021 verkrijgbaar bij jouw plaatselijke Yamaha-dealer.

R6 GYTR kit

Al meer dan 40 jaar stoppen GYTR®-ingenieurs (Genuine Yamaha Technology Racing) toonaangevende technologie in elk accessoire dat ze ontwerpen. In nauwe samenwerking met raceteams en testrijders hebben ze een groot assortiment prestatieverbeterende componenten ontwikkeld voor iedereen die zijn Yamaha-motorfiets wil upgraden. Er zijn zowel losse onderdelen als volledige racekits leverbaar.

De R6 GYTR kit tilt de Yamaha R6 RACE naar het volgende niveau: klaar om aan de start te verschijnen met een reeks prestatieverbeterende kenmerken in exclusieve volledige raceafwerking. Deze racekit omvat een GYTR Electronic-pakket met een lichtgewicht kabelboom en een programmeerbare ECU, waarmee je de motor kunt afstellen voor optimale prestaties. Dankzij het AIS-platenblok (Air Intake System) kan de R6 RACE de verse lucht gebruiken die rechtstreeks door de grote luchtinlaat wordt geleverd, wat het vermogen ten goede komt. En voor maximale controle over al dit vermogen is de volledig titanium Akrapovič-race-uitlaat speciaal ontwikkeld om het motorvermogen te maximaliseren en het totale gewicht aanzienlijk te verminderen.

De eenvoudig te monteren WSS-racevoorkuip vermindert de luchtweerstand en verbetert zowel de snelheid op rechte stukken als het algehele rijgedrag.  Naast het hogere vermogen zijn ook de remmen verbeterd, met roestvrijstalen remleidingen voor directe feedback en meer gevoel als je vaart mindert. Met de GYTR ABS-emulator kan de ABS-pomp worden verwijderd voor nog meer gewichtsvermindering.

Ook andere door FIM voorgeschreven onderdelen zijn aanwezig, zoals de voorremhendelbeschermer en de achterkettingwielbeschermer. Door de haken van de paddockstandaard kan bovendien het achterwiel gemakkelijker worden verwijderd.

De R6 GYTR kit die ontwikkeld is voor de R6 RACE bevat de volgende raceonderdelen:

  • GYTR racevoorkuipset
  • Volledig Akrapovič racesysteem
  • GYTR ECU-set
  • GYTR kabelboomset
  • GYTR aan/uit-schakelaar
  • GYTR-interfacekabel
  • GYTR AIS-stekkerset
  • GYTR ABS-emulator
  • GYTR sleutelloze tankdop
  • GYTR zadelkussen
  • Roestvrijstalen remleidingset voor en achter
  • Voorremhendelbeschermer
  • Volledig verstelbare GYTR race-achterset met optionele set voor omgekeerd schakelen
  • Beschermer van achterkettingwiel (haaienvin)
  • Tandwielaandrijving 14T past op 520 kettingombouw
  • Achtertandwiel, 45 past op 520 kettingombouw
  • Tandwielmoerset voor 520 ombouw
  • DID goudkleurige raceketting 520 ombouw
  • Haken voor paddockstandaard achter
  • Paddockstandaard

Naast alle kenmerken van de R6 GYTR kit is er een assortiment GYTR- en Öhlins-onderdelen beschikbaar waarmee racefanaten hun R6 RACE nog verder naar eigen smaak kunnen aanpassen.